Bērnā ir iekšēji, dabas doti, spēki, kuri virza viņa attīstību ceļā uz kļūšanu par unikālu pesonību. Marijas Montesori pedagoģiskās metodes mērķis ir bērna attīstība. Viņa visu savu dzīvi ir vērojusi bērnus, cenzdamās izprast un aprakstīt šos iekšējos spēkus, kas bērnus vada. Jo dziļāka izpratne mums ir par šiem iekšējiem procesiem, jo veiksmīgāk mēs varam atbalstīt bērnus viņu attīstības ceļā. Savu novērojumu rezultātā Marija Montesori secināja, ka attīstībai piemīt noteikts sešu gadu cikls.
Sākot ar dzimšanas brīdi līdz briedumam viņa iedalīja šādus posmus:
- 1-6 gadi- agrā bērnība
- 6-12 gadi – bērnība
- 12-18 gadi – pusaudžu gadi
- 18- 24 gadi – briedums.
Šos četru attīstības posmus Marija Montesori pati sauca par “Dzīves ritma struktūru”. Katrā no šiem posmiem indivīdam viņa attīstības ceļā ir krasi atšķirīgi veicamie galvenie uzdevumi.
Cikli ir cieši saistīti viens ar otru – viss, kas ir vai nav noticis iepriekšējā ciklā, ieliek pamatus un atspoguļojas arī nākamajā.