Padomi vecākiem

Marija Montessori izstrādāja 12 pamatprincipus, uz kuriem balstās visa viņas izglītības sistēma

1.   Bērni mācās no tā, kas viņus ieskauj.
2.   Ja bērnu bieži kritizē, viņš iemācās nosodīt.
3.   Ja bērnu bieži slavē, viņš iemācās novērtēt.
4.   Ja bērnam bieži izrāda naidīgumu, viņš iemācās cīnīties.
5.   Ja bērns ir godīgs, viņš mācās taisnīgumu.
6.   Ja bērnu bieži apsmej, viņš iemācās būt kautrīgs.
7.   Ja bērns dzīvo ar drošības sajūtu, viņš mācās ticēt.
8.   Ja bērns bieži tiek kaunināts, viņš iemācās justies vainīgs.
9.   Ja bērns bieži tiek apstiprināts, viņš iemācās labi izturēties pret sevi.
10.   Ja bērns bieži ir iecietīgs, viņš iemācās būt pacietīgs.
11.   Ja bērnu bieži iedrošina, viņš mācās pašapziņu.
12.   Ja bērns dzīvo draudzības gaisotnē un jūtas vajadzīgs, viņš mācās atrast mīlestību šajā pasaulē.

IETEIKUMI APMĀCĪBAS ORGANIZĒŠANĀ MĀJĀS

Metodiku ļoti ērti var izmantot arī darbojoties ar bērnu mājās, bet, lai darbošanās būtu efektīva, svarīgi ir radīt bērnam ērtu un viņa augumam piemērotu vidi – atbilstoša izmēra galdiņš, krēsliņš, pakāpieni, darba materiāli, ar kuriem mazais var darboties bez pieaugušā aktīvas līdzdalības.

  1. Organizē mājas vidi tā, lai bērns pats var sasniegt, paņemt, atrast to, kas viņam ir vajadzīgs, nelūdzot vecāku iesaistīšanos. Rotaļlietas un darbošanās materiālus novieto bērnam pieejamā vietā. Visu, kas ir bīstams, novāc no redzesloka.
  2. Iegādājies bērnu mēbeles, kas ir piemērotas bērna augumam.
  3. Noliec virtuvē un vannas istabā pakāpienu, lai bērns pats var aizsniegties līdz izlietnei, nomazgāt rokas vai pats savus pusdienu traukus.
  4. Ģērbtuvē piestiprini pakaramos, kuri ir pieejami bērna augumam. Tā viņš iemācīsies sakārtot savas drēbes pats.
  5. Pērkot apģērbu, padomā par to, lai viņš pats varētu apģērbties. Mazāk sarežģītu konstrukciju, šņorīšu un ļoti mazu, neaizsniedzamu podziņu.
  6. Esi kritiska, pērkot rotaļlietas. Izvēlies konkrētas iemaņas attīstošas mantiņas, bet plauktā atstāj košas, spožas, skaļas skaņas izdodošas plastikāta mantas, kuras ir izveidotas pēc principa “Viss  vienā”.
  7. Nedod visas jaunās mantiņas uzreiz. Ne vairāk kā divas jaunas rotaļlietas vienā reizē, ļaujot tās kārtīgi izpētīt.
  8. Izveido nodarbību sarakstu, tādējādi sakārtojot dienas režīmu un pieradinot pie disciplīnas. Vienā dienā kopējais nodarbību garums nepārsniedz vienu stundu.
  9. Aicini bērnu iesaistīties mājas pienākumu veikšanā. Uztici vienkāršus darbiņus.
LASĪTMĀCĪŠANAS PADOMI

O! Laikam mūs pieķēri! Neesam piemirsuši, bet šobrīd strādājam pie pilnveides…